استرس شدید در مغز می تواند منجر به شکستگی قلب شود

12آوریل 2021- محققان گفته اند که شرایط بسیار استرس زا که بر مغز تأثیر می گذارد، می تواند منجر به سندرم قلب شکسته شود.یک تیم از محققان آمریکایی ارتباطی را بین افزایش فعالیت مغز، به دلیل تجربه یک رویداد استرس زا و یک بیماری قلبی نادر اما گاهی کشنده، به نام سندرم تاکوتسوبو (TTS) یافته اند.

این سندرم که همچنین به عنوان سندرم قلب شکسته شناخته می شود، عضلات اطراف قلب را ضعیف می کند که منجر به بالونی شدن قسمت پایینی بطن چپ می شود، در حالی که گردن آن باریک باقی می ماند.

این بیماری اولین بار در سال 1990 توصیف شد. اعتقاد بر این است که ناراحتی شدید عاطفی، مانند غم، عصبانیت یا ترس، می تواند بروز تغییراتی را در قلب تحریک کند.علائم این سندرم شامل دردهای قفسه سینه و نفس نفس زدن است که در برخی موارد منجر به حملات قلبی کشنده می شود. جالب است که این مورد در زنان بیشتر از مردان است، فقط 10 درصد موارد در مردان رخ می دهد.

محقق اصلی این تحقیق، دکتر احمد توکل، مدیر مشترک مرکز تحقیقات تصویربرداری قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد (بوستون ، ایالات متحده)، گفت: این مطالعه نشان می دهد که افزایش فعالیت نوروبیولوژی مرتبط با استرس در آمیگدالا، که سالها قبل از وقوع TTS اتفاق می افتد، ممکن است نقش مهمی در بروز سندرم قلب شکسته داشته باشد و ممکن است زمان وقوع سندرم را پیش بینی کند. این ممکن است فرد را برای یک پاسخ شدید استرس حاد آماده کند که در TTS به اوج خود می رسد.

او افزود: ما همچنین رابطه ی معنی داری را بین فعالیت مغزی مرتبط با استرس و فعالیت مغز استخوان در این افراد شناسایی کردیم. در مجموع این یافته ها بینشی را در مورد مکانیزم بالقوه ای فراهم می کنند که ممکن است در "ارتباط قلب و مغز" نقش داشته باشد.

این کارآزمایی شامل بررسی اسکن هایی بود که از سال 2005 تا 2019 از 104 نفر در بیمارستان عمومی ماساچوست گرفته شده بودند. بیشتر افراد برای تشخیص سرطان اسکن شده بودند، اما از آنها برای ارزیابی حرکت سلول های خونی در مغز استخوان نیز استفاده شد.

در مجموع 41 نفر بین شش ماه تا پنج سال پس از اسکن به TTS مبتلا شدند درحالیکه 63 نفر دیگر بهTTS  مبتلا نشدند. محققان گفتند کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند، از فعالیت مغزی مرتبط با استرس بالاتری برخوردار بودند.

دکتر توکل گفت: مناطقی از مغز که دارای فعالیت متابولیکی بالاتری هستند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو، فعالیت بیشتر بافت های مغزی مرتبط با استرس نشان می دهد که فرد پاسخ فعال تری به استرس دارد.

به طور مشابه، فعالیت بیشتر در مغز استخوان نشان دهنده متابولیسم بیشتر مغز استخوان است. اسکنهایPET / CT  ، تصاویری تولید می کنند که منعکس کننده توزیع متابولیسم گلوکز هستند. بدین ترتیب تصاویر مغز، نقشه فعالیت متابولیسم مغز را نشان می دهد: هرچه مقادیر بالاتر باشد، فعالیت در آن مناطق مغز بیشتر خواهد بود.

این یافته ها در European Heart Journal منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/stressed-brains-can-lead-to-broken-hearts.html